:: My gangS :: TQVM

Sunday, October 3, 2010

bab 3 why me


Esoknya aku dengan Yatie pergi kelas macam biasa. Padahal malam tadi aku dah tak dapat tidur bile fikir pasal perjanjian aku dengan Qiqi tu. Tapi hidup mesti diteruskan juga. Manela tau kalau-kalau aku menang cabaran tu, best la jugak hidup aku sem ni. Yela, kira aku dah lepas la beban hidup untuk assingment subjek hidarulik ni. Kira aku bolehla concentrate dekat final project.

Tengah hari tu, kelas aku dengan tiga lagi kelas bawah fakulti aku dah kecoh. Aku ingat ade ape, rupa-rupanya list group untuk final project kitaorang dah keluar dekat papan kenyataan. Rasanya masa dengar khabar-khabar angin, kitaorang memang akan satu group dengan budak-budak kelas jugak. Kira dah okla tu. Cuma subjek je lecturer yang akan pilih.Aku ni dahla jenis yang tak peramah dengan orang yang aku tak kenal. Dengan budak-budak kelas pun ade lagi yang aku tak tegur. Entahla, aku ni pun bukannya jenis mesra rakyat sangat. Lainla si Yatie ni, kecoh je tegur siapa-siapa walau tak kenal pun. Katanya tak kisah sebab dia suka berkawan. Lantakla malas aku nak fikir.

“jom kite pegi tengok list kat papan kenyataan tu”

“ni yang aku malas ni. Dari tadi lagi aku rase macam tak sedap hati je”

“kau tu yang duk fikir perjanjian kau dengan si Qiqi, tu yang jadi macam tu. Cuba kau tak terima cabaran dia mesti aman je hidup kau”

“banyakla kau punya aman, tiap-tiap hari duk kacau aku, cari pasal dengan aku. Tu yang kau kata aman?”

“ala, kau jugak yang layan dia”

“aku layan dia? Sorila cik Yatie oi. Dari aku layan dia, lebih baik aku layan encik Asyfar tu, nasib- nasib PB sem ni tinggi, mane tau kot-kot dapat A subjek dia”

“yelatu, muka serius semacam. Takde orang yang nak dekat pun, nak tegur ape lagi. Nasibla muka market jugak” Yatie dah tersengih.

“cehh kau ni, tadi kutuk ni puji pulak”

“tapi kadang-kadang tu aku tengok handsome jugak dia kan walau masa tengah marah.
Yela, dia kan kategori cerah la jugak. Tinggi pulak tu. Lebih kurang macam si Qiqi kau jugak la. Aku rase tinggi diaorang mesti nak cecah enam kaki kan?”

“weh, sejak bila si Qiqi tu jadi Qiqi aku? Kau ni sedap-sedap mulut je cakap ye”

“sejak kau sain perjanjian cerdik dengan dia la”

“hishh, simpang malaikat 44 aku dengan dia. Tak sanggup aku”

“cheh, mulut je kate geli. Tapi dalam hati kate nak”

“gila la kau ni Tie, ingat aku hard up sangat dengan budak senget tu”

“tak baik kau cakap dia tu senget, manetau kot-kot nanti jadi soulmate kau ke?”

“aku rase kau ni tak makan ubat lagi hari ni la. Cakap melalut je. Kejap encik Asyfar, kejap si Qiqi. Sebenarnye kau yang nak diaorang ni kan?”

“aku kalau bagi free memang aku nak pun”

Gila betul Yatie ni. tak habis-habis lagi dengan si Qiqi dengan encik Asyfar, dah berbulu dah telinga aku dengar.

“dahla wey, layan kau sampai esok pun tak habis”

Menonong je aku pergi kat depan papan kenyataan. Budak-budak satu fakulti aku yang duk mengerumung tadi pun dah kurang. Jadi senang sikit kalau nak duduk lama-lama depan tu. Si Yatie ni dah berlari-lari kejar aku. Tu la tadi dia yang excited sangat nak pergi kat papan kenyataan.

“aku dapat dengan Fadzrul la”. Yatie bagitahu aku sambil tengok nama aku kat list partner tu.

“aku dapat makhluk tak berperasaan la” Yatie dah start kerut kening tengok aku.

“sape pulak makhluk tak berperasaan tu?”

“Andriand Hafiqy la. Dahla dapat subjek hidraulik. Confirm bawah encik Asyfar, dia kan Ketua subjek hidraulik kat sini”

Takde mood langsung kalau dapat partner macam ni. Aku rasa memang dah macam duduk dunia lain dah. Rasa macam Yatie pun tak ada kat sebelah aku. Gila apa lecturer fakulti aku ni, ade ke patut dia letak aku partner sekali dengan budak Andriand Hafiqy. Memang aku rasa lemah lutut je time tu. Aku ok lagi kalau dapat partner dengan si Qiqi ni. Yela, walau aku asyik bergaduh je dengan si Qiqi, tapi at least aku tau la jugak perangai dia. Tapi dengan ‘budak sorang ni’, memang bala la. Dia ni macam heartless la. Memang tak ada perasaan langsung aku tengok kalau dalam kelas tu. Dia ni jenis senyap je, tak tegur orang pun kecuali si Fadzrul. Sebab Fadzrul tu aku dengar satu sekolah teknik dengan dia dulu. Hishh, memang malang nasib aku. Tapi partner Yatie best la pulak. Lagipun si Fadzrul tu jenis budak baik-baik.

“kau ni suka-suka hati je cakap orang takde perasaan, kau tu ade perasaan sangat la”

“aku ok je ape, layan jugak orang”

“sape yang kau layan tu? Anyone i know?”

“Qiqi, kau” Aku jawab.

“eleh, Qiqi dia jugak yang dia sebut dulu. Hampeh punya bestfriend.”

Aku dah tersenyum bila Yatie cakap macam tu kat Yatie. Tapi baik aku tanya suruh Yatie tanya Fadzrul pasal budak Andriand ni. Diaorang kan berkawan baik.

“Tie, kau tanya sikit pasal Andriand ni kat Fadzrul. Aku nak tau jugak serba sikit pasal dia. Senang sikit nak wat kerja nanti”

“ok jugak cam tu, aku pun nak kene jumpa Fadzrul pun kejap lagi. Nanti aku bagitau detail pasal dia”

“ok. Thanks Tie”

“no sweat buddy”

Petang tu Yatie pegi jumpa si Fadzrul. Aku awal-awal lagi pergi balik rumah. Ingatkan nak tidur tapi tak lena plak. Last-last aku bawak LC aku pergi round-round bandar. Harap-harap dapatla hilang tekanan, konon-kononnye la. Yatie pulak SMS aku cakap yang dia dengan Fadzrul pegi makan kat luar. Whoa, siap ‘date’ lagi tu. Aku memang dah boring round-round sorang. Akhirnya berhenti motor pergi lepak kat taman. Kat situ ade budak-budak main skate. Best jugak tengok diaorang main walau aku tak pandai pun main menatang tu.

Tengah duduk asyik tengok diaorang main skate kat wall tu, aku rasa macam ada orang perhatikan aku. Aku pusing kiri kanan tapi tak perasan. Hishh seram jugakla rasa. Aku pun ala-ala dah nak blah dah dari situ, yela dah senja pun. Takut jugak aku walau tak pukul tujuh malam lagi.

“I think i know U”

Ada sorang mamat datang tegur aku. Yang ni kot duduk stalk aku tadi rasanya. Meremang bulu tengkuk aku.

“hah”

Aku dah terkejut sampai otak aku tak boleh nak loading apa yang mamat ni tanya.

u Zoey kan?”

Eh apsal mamat ni kenal nama aku pulak. Seram aku.

“er...er...yep..how do you know?”

Aku tanya dia balik sebab aku memang tak kenal dengan dia. Dengan rambut spike ala-ala mohawk, kaler warna perang lagi. Memang sah bukan budak kelas aku.

“i know you coz my cousin sekelas dengan U?”

“sape pulak cousin kau tu? Aku tak tau pun”

“Andriand Hafiqy”

“hah, that guy

“why?”

Dia tanya aku sambil pandang aku atas bawah. Kenapa dia ni? dah banyak beli insurans dah ke untuk mata dia. Suka-suka hati je duk scan anak dara orang.

“er...nothing”

Gila la aku nak kutuk sepupu dia kat depan dia. Nanti dia mengadu kat sepupu dia tu, tak pasal-pasal rentung aku terbakar dengan renungan tajam Mr Andriand tu dalam kelas. Tapi pelik jugak macam mana dia boleh kenal aku.

I think dalam gambar kelas tu, U nampak lain. Sekarang ni nampak lain. Yang sama just lesung pipit U tu je”

Whoa mamat ni, siap boleh ingat aku dengan lesung pipit aku lagi. Padahal gambar kelas tu, aku takde la mengoyak senyum lebar pun, macam mana dia boleh ingat. Luar petala alam sungguh.

“oh, that pic i’m wearing baju kurung, that’s why I nampak lain sekarang”
Aku jawab sambil senyum kat dia.

“patutla pun. Tengok sekali memang takkan perasan. Tapi kalau tengok banyak-banyak kali memang akan perasan punya. Sorryla kalau I tenung U lama-lama”

“takpela, memang happened all the times. Lagipun masa nak bergambar tu, girl wajib pakai baju kurung and guy kena pakai kemeja and tie

“ eh, dah almost seven dah, got to go. Tak baik anak dara jalan maghrib ni”
Aku kerling jam kat tangan aku.

“oh, ok. Anyway my name is Afri Shah. Just call me Chap”

“ ok.
See U then. Nice meeting you”

Aku pun terus pergi dari taman tu. Yela dah nak masuk maghrib pun ni. Kalau tau dek mak aku mampus kena marah sebab maghrib pun duk mengular lagi kat luar.

No comments: