:: My gangS :: TQVM

Saturday, January 26, 2019

The Great Soulmate?

Salam and hai...
Ada cerita baru...
Jemput bace 😊😊😊

-------

Sinopsis



    Ezra Maysa tak kisah jika dia terpaksa tinggal di asrama. Dia tidak kisah walaupun digelar pelajar bermasalah. Namun dia teramat kisah apabila ada lelaki yang suka cari pasal dengannya. Terutamanya Adriy Refhan, antara pelajar 'top' di sekolah.
    
    "1st day sekolah dah dua kali buat hal... Esok nak buat apa lagi? Lari dari asrama?" -  Adriy Refhan
    
    "Cakap tu elok sikit boleh tak? Aku datang sini minum air je kut." - Ezra Maysa
    
    Walaupun begitu ada juga ikhlas menghulurkan salam persahabatan.
    
    "Kau tak sama macam perempuan lain May." -    Lufi Azraf
    
    Namun tak semua pihak senang hati dengan situasi tersebut. Ada saja yang irihati.
    
    "Apa yang special sangat dengan perempuan tu? Semua lelaki hot kat sekolah ni sibuk nak rapat dengan dia." - Fetty Adriana
    
    Dalam umur yang masih muda, darah masih panas membara, ada saja kejadian yang mungkin 'lari' dari laluan biasa.Jadi siapakah yang patut dipersalahkan di dalam hal ini?
    
    "Kau tak dengar ke yang mama aku dah awal-awal chop kau untuk aku?" - Adriy Refhan
    
    "Kau ingat aku ni makanan nak main chop-chop bagai? - Ezra Maysa
    
    Jadi apakah pengakhiran kisah Ezra Maysa dan Adriy Refhan? Dan bagaimana pula dengan kisah Lufi Azraf yang tiba-tiba saja meluah isi hati?


    **



    BAB 1

    January 2001..

    “CARI siapa?” Aku menyoal kepada seorang budak perempuan berkulit sawo matang yang berada di tepi tingkap. Aku kerling nama di teg nama. Nazihah. Tak kenal pun. Mungkin budak kelas lain yang ditakdirkan masuk ke kelas satu.
    “Syazrina ada?” Aku jengukkan sedikit kepala ke kelas 4 AM 1 itu. Tak ramai pun orang. Padahal belum lagi waktu rehat. Dia orang semua pergi mana? Takkan dah pergi melantak kut? Macam tak logik je!
    “Nayli Syazrina ke?” Soal Nazihah lagi. Dahinya sedikit berkerut. Mungkin sedang mengingati nama pelajar sekelasnya.
    “Aah… Dia ada tak?” Aku kembali menyoal. Nazihah pandang aku sedikit pelik. Aku menaikkan sebelah kening. Kenapa dengan dia ni?
    “Dia tak ada… Minggu lepas dia dah pindah masuk sekolah lain.”
    “What?” Aku jatuh rahang. Tak berkelip mata pandang Nazihah. Biar betul budak ni?
    “Syazrina dengan separuh budak kelas kami dah pindah minggu lepas… Sekolah apa tu…. Haa, sekolah baru yang dekat dengan bukit tu.” Sambung Nazihah nampak tenang. Aku dah tak tahu nak cakap apa. Speechless terus!
    Tanpa sebarang kata aku terus melangkah longlai ke kelas. Syazrina atau nama penuhnya Nayli Syazrina ialah sepupu aku paling rapat. Dari sejak kecil lagi aku memang berdua saja dengan dia. Lagi-lagi kami sebaya. Semua benda nak sama. Baju raya nak sama, kasut, beg dan pelbagai lagi benda lain. Pendek kata sampai sekolah pun nak sama.
    Kecewa. Itulah yang dapat aku rasakan ketika ini. Sampai hati kau Syaz. Takkan tak beritahu aku langsung nak pindah. Tahulah masa PMR hari tu kau dapat 6A. Tiba-tiba aku rasa nak menangis. Aku menyambung langkah lemah ke kelas tiga. Kelas perdagangan. Kelas yang paling aku benci untuk ketika ini.

    SUBJEK Bahasa Arab Tinggi itu langsung aku tak peduli walau menceceh Ustazah Aminah bercakap di depan. Aku pandang buku teks bahasa Arab dengan langsung tak ada nafsu. Huruf-huruf yang langsung tak ada tanda baris itu aku kerling buat tak nampak. Tak ada mood!
    “Saya bagi lima belas minit untuk awak selesaikan soalan nombor dua tu.” Kedengaran lagi suara Ustazah Aminah di depan kelas. Aku ambil pensel dan hanya tick soalan kedua yang memerlukan aku untuk letak tanda baris itu.
    Sempat aku pandang keliling kelas, semua nampak khusyuk menjawab soalan. Mungkin aku sahaja yang langsung tak ambil kisah. Aku akui yang Bahasa Arab aku teruk masa PMR. Hanya dapat C sebab aku tak dapat nak jawab bahagian karangan. Itu pun main hentam saja campur English. Tak logik kan?
    Aku tahu semua itu salah aku. Masa waktu Bahasa Arab je, aku bantai tidur. Sudahlah tempat duduk kat belakang sekali. Kelas pulak terlalu ramai pelajar. Empat puluh orang lebih. Memang tak terkawal lah biarpun aku duduk kelas depan. Lagi-lagi Ustaz yang mengajar tu jenis tak kisah. Memang separuh jugaklah kawan sekelasku ke laut dalam keputusannya. Sekali lagi aku teringat kisah setahun lepas.
    “Ezra Maysa!” Aku tersentak bila nama aku dipanggil. Terkulat-kulat aku memandang Ustazah Aminah. Haila kantoi berangan!
    “Berangan sampai mana dah?” Soalan perlian dari Ustazah Aminah itu buatkan hampir seluruh pelajar sekelasku ketawa. Aku gigit bibir. Sungguh aku tak ada mood nak belajar. Mak, May nak tukar sekolah boleh tak? May tak nak dah sekolah kat sini!
    “Nanti awak jawab soalan nombor dua kat depan.” Aku mengeluh perlahan. Rasa nak bertempik kuat-kuat. Bencilah macam ni!

    SUDAH hampir sebulan berlalu selepas kes Syaz pergi tukar sekolah lain. Aku pergi sekolah macam biasa walaupun hati langsung tak ada kat situ. Kadang-kadang aku ponteng kelas dan ikut geng bas sekolah melepak kat pekan. Sungguh aku memang rasa nak sangat tukar sekolah baru. Hampir separuh kawan rapat yang menjadi tempat aku bergelak ketawa sudah tiada lagi kat situ. Seketika aku mengeluh lemah. Apa aku nak buat ni? Aku tak tahu nak bagi alasan apa kat mak dengan ayah untuk tukar sekolah.
    Tengah hari itu Cikgu Zaiton masuk ke kelas kami dengan kertas putih di tangan. Aku mula memandang dengan tertanya-tanya. Cikgu Zaiton adalah cikgu yang mengajar subjek Bahasa Melayu. Sekaligus merangkap cikgu kelas aku.
    “Awak semua jangan frust… Tak dapat tawaran kat mana-mana, tak semestinya tak boleh berjaya.” Cikgu Zaiton seakan memujuk. Aku hanya buat muka endah tak endah.
    “Ni saya ada bawakan borang untuk sekolah vokasional… Siapa yang berminat boleh ambil.” Cikgu Zaiton mula mengedarkan borang kepada ketua kelas.
    Aku menaikkan sedikit kening? Sekolah vokasional? Yang kemahiran tu kan? Kenapa aku rasa macam 'lemah' sangat? Sekolah tu kan untuk pelajar yang biasanya tak boleh ‘ngam’ dengan subjek biasa. Yang ramai pergi pun kebanyakan dapat D dan E. Sebab itu mereka pilih bahagian kemahiran. Lainlah sekolah teknik. Adalah jugak class sikit walaupun tak setanding dengan MRSM!
    Walaupun begitu aku tetap menyambut helaian borang yang dihulurkan. Mata terus memandang sekilas. Sekolah teknik tak ada ambil 2nd Intake ke? Tak silap aku, rasa macam ada. Tapi kenapa macam senyap je. Ke aku yang memang dah bosan gila kat sini sampai rasa masa berlalu begitu lambat?
    “Yang berminat boleh try apply… Esok hantar balik kat saya.” Pesan Cikgu Zaiton setelah melabuhkan duduk di kerusi.
    “Nak apply ke?” Soalku sambil mengerling lagi borang di tangan. Tapi keputusan PMR aku 4A, 3B dan 2C. Tak ada satu pun subjek aku failed. Yang dapat C hanya Bahasa Arab dengan Geografi. Rasa macam tak kena je!

    AKU mengambil remote tv untuk mengubah siaran. Apa hal sinetron Indonesia pulak ni? Cepat-cepat aku menukar ke siaran lain. Namun perhatianku pada tv sedikit terganggu apabila kedengaran bunyi kaki melangkah masuk ke dalam kedai. Dari ekor mataku aku sempat melihat seorang lelaki menuju ke peti ais yang bercermin lutsinar.
    Sebenarnya hari ini hari cuti. Dan aku seperti biasa akan menolong emakku untuk menjaga kedai runcit miliknya. Kata emak, dia nak berehat seketika. Lagipun dah mula masuk waktu tengah hari. Jadi emak akan mula sibuk di dapur untuk memasak.
    “Berapa?” Soal lelaki yang mungkin sebaya denganku baru saja ke meja kaunter. Satu botol minuman jenama Lipton diletakkan ke meja. Bau minyak wangi mahal mula mencucuk hidung. Amboi berapa kati minyak wangi dia pakai ni?
    Saat aku mengangkat muka, aku terkaku untuk lima saat. Handsome-nya… Sudahlah buat rambut ala-ala hero drama Korea petang-petang tu. Tiba-tiba rasa macam jatuh hati. Ah May, gedik eh kau!
    “Err… 2.50.” Aku sedikit teragak sedikit menjawab. Haila May, tiba-tiba je kan jadi gagap!
    Aku nampak dia menyeluk poket untuk mengeluarkan wallet miliknya. Not RM50 itu mula ditarik keluar. Seketika terus dihulurkan kepadaku.
    “Emm tak ada duit kecik ke?” Aku bertanya sopan. Acece kau May!
    “Tak ada… Yang ni je ada.” Suaranya kedengaran mendatar. Cis, mentang-mentang aku jaga kedai je kut. Buat jawab nak tak nak je!
    “Takpelah.” Aku sambut huluran not biru dari tangannya. Zap! Terkena hujung jariku dengan tangannya. Cepat-cepat dia tarik tangannya ke bawah. Ek ele! Macamlah aku nak sangat sentuh tangan dia tu. Tersentuh okay bukannya sengaja pun!
    Cepat-cepat aku mengira duit baki untuk dipulangkan. Apabila sudah cukup wang di tangan aku terus hulur tanganku ke depan. Dan saat itu aku perasan sedikit matanya merenungku. Dah kenapa pulak ni? Walaupun begitu hati aku pulak yang berdebar-debar dengan renungan tajam dari matanya itu.
    Dia terus saja pergi selepas menyambut wang yang dipulangkan kepadaku. Aku menjengukkan sedikit kepala. Rasanya dia bukanlah dari kawasan yang aku tinggal. Mungkin orang luar kut! Bunyi enjin kereta menderum laju itu aku pandang sekilas. Sah! Memang orang luar. Tak pernah pulak aku nampak kereta semewah itu sepanjang aku tinggal di sini.
    Aku bangkit dari kerusi dan berjalan menuju ke depan kaunter. Pinggang digerakkan ke kiri dan ke kanan untuk membetulkan sendi yang sudah lenguh. Sudah hampir empat jam aku tercongok menjaga kaunter tersebut. Perut pun dah mula rasa lapar.
    “Ma…Eh?” Aku tidak jadi untuk memanggil emakku apabila ternampak sesuatu di lantai. Pantas tanganku mengambil sekeping kertas bersaiz empat sama.
    “Macam gambar orang je?” Bisikku perlahan lalu menterbalikkan kertas tersebut. Serentak mataku terbuntang luas. Kenapa gambar aku boleh ada kat sini?
    Gambar berukuran gambar passport itu tak silap aku ambil masa mahu buat kad pengenalan empat tahun lepas. Beberapa bulan sebelum UPSR. Waktu itu memang aku free hair. Dan yang peliknya macam mana pula boleh ada kat lantai ni? Tercicir ke? Rasanya gambar ni dah tak ada dalam simpananku. Misteri betul!

    ------

    note : boleh baca jugak di wattpad

    https://www.wattpad.com/686975148-the-great-soulmate-tgs-1

    @ type zura asyfar wattpad

    No comments: