:: My gangS :: TQVM

Wednesday, May 11, 2011

Segmen Dunia Penulisan ; Perlukah adegan-adegan panas (18sx) dalam sesebuah novel?


Ok malam ni zura nak bercakap tentang adegan-adegan panas ( 18sx) di dalam sesebuah novel atau cerpen. Perlukah adegan ini dimasukkan ke dalam sesebuah novel? Apakah tanpa unsur-unsur ini jalan penceritaan sesebuah novel itu akan menjadi tidak menarik atau pendek kata tak akan ada orang baca? Atau lebih sesuai dikatakan dengan ada unsur-unsur ini, sesebuah novel itu akan laris di pasaran?

Jujur dari hati zura mengatakan ramai pembaca yang suka adegan-adegan tersebut. Justeru itu ramai antara novelis-novelis sekarang ni akan memasukkan unsur-unsur tersebut ke dalam novel. Zura tak nak salahkan sesiapa kerana novel zura pun ada unsur-unsur macam ni cuma zura letak dalam blog lain. Ini kerana unsur-unsur tersebut hanya layak dibaca oleh pembaca yang berumur 18 tahun ke atas sahaja.

Tapi apa yang menjadi pertikaian sekarang, perlukah adegan tersebut dimasukkan? Ada yang cakap menjadi penulis ni satu tanggungjawab yang berat. Jika kita salah masukkan info atau fakta-fakta, kita yang akan dipersalahkan dan bertanggungjawab di sana nanti. Allahualam..



p/s ; sesiapa yang arif boleh jawab pasal ni?

16 comments:

noratiqah basri said...

xperlu kot
klu nak lex xperlu terlampau sangat

lala said...

x perlu trlalu 'over'
just kias2 ker oke le kowt.

Fahimah Mahayuddin said...

Bagi Imah perlu kalau ia akan buat cerita tu lebih nampak romantic and nampak loving..BUT tak perlu terlalu detail sangat sebab selalunya readers akan faham sendiri.hehehe.....

Anonymous said...

salam
betul2..sbg penulis dy bertanggungjawab terhadap ape yg ditulisnye..sbb tu kalo boleh tulislah benda yg bermanfaat agar tulisan kite dapat mmberi manfaat pada org len,,seterusnye kite pon dapat saham yg berpanjangan setiap kali org lain membaca tulisan kite..

wallahua'lam=)

umi kalsom said...

adegan panas yang tak terlalu panas boleh kot...hehe...
stuju dengan kak eiymah... kalau nak create scene yang romantik, slalunya akan dimasukkan part2 yang mcm ni... tpi penulis kena pandai guna kreativiti... berkias2... supaya tak 'over' sangat.

Anonymous said...

10thn kebelakang.. adegan2 ni lebih panas.

10thn kemudian : sekarang. adegan2 ni masih ade.

yg jd pertikaian ::
10thn kebelakang, xde blog :) pembaca hya dpt tau ade adegan ini bila beli novel2 tu.

sekarang : dah ade blog. pembaca dah baca sebelum menjadi naskah cetak.

zura asyfar addy rifqhiey said...

noratiqah : mungkin perlu mungkin tak :)
~ btw kalau novel romance macam mane? kene letak jugak la kn sket2?

lala : agree with u :D

eiymah : agreed with u too..

anoy : sy pernah dgr pasal ni sebab tu la sy nk tny pndpt org lain pulak..btw tengs :)

umi : also agree with u...

anoy : betul2...dulu adegan2 mcm ni lebih details..cume bile beli novel je br dpt taw tak cm skrg ni..

Anonymous said...

It is a good question kak zura..something good to ponder. Kalau nak masukkan, mungkin kena tapis betul-betul dan tak 'over'. This is because all the readers are at different age. Zaman sekarang ni, budak-budak sekolah rendah pun dah baca novel. In fact, some of the bloggers are high school student. So, the romance part should be suitable for all ages. Ini cuma pendapat saya lah.
Kalau boleh, tak mahulah malay novels jadi macam english novels. They did explain very well, very details about that part, macam novel Nora Roberts, Danielle Steel, Sophie kinsella dan lain-lain.
-wallahualam-

Shima Awang said...

terpulang pada penulis. pengolahan ayat pun boleh menimbulkan mood romantik di dalam sebuah karya.. Penulis perlu bermain dengan kata untuk scene romantik tampak lebih romantik tanpa masukkan part 18sx terlalu detail :)

Affan said...

Salam.
Saya bukan pembaca novel, tapi masa kecil2 dulu ada gak baca novel2 yang pendek.

kalau ada je adegan2 sx tu, mesti kawan2 bising, dok share dgn kawan2 lain.

apa2pun saya rasa tak perlu, kerana ia merosakkan pemikiran dan tujuan asal penulisan plot cerita

Anonymous said...

salam,

beberapa tahun lepas saya sering kali terjumpa novel-novel yang suka memuatkan adegan panas malah adegan2 yang tidak patut. mungkin kalau adegan2 itu melibatkan watak2 yang sudah berkahwin kita boleh maafkan, tetapi ada juga yang melibatkan sekadar hubungan kekasih. cium2 mulut...berpelukan... sedangkan watak itu digambarkan sebagai baik... sebenarnya saya sebagai pembaca akan terfikir inikah realiti hidup si penulis? membenarkan diri dicium bibir oleh lelaki yang bukan suaminya?

sebagai penulis, perlu ada rasa tanggungjawab terutama kalau penulis itu beragama Islam. sebab tak semua pembaca ini boleh bezakan baik buruknya. tak ke penulis sendiri akan kena tempias dosa kalau pembaca mengikutnya dan menganggap benda ringan jer pun?!

kalau pun watak2 tersebut adalah sebagai suami istri tak perlulah cerita hubungan diranjang pun kita mahu muatkan.. cukup sekadar berkias-kias sahaja. bercium, berpelukan antara suami isteri tu boleh diterima lagilah. ^_^

afifah said...

saya rasa kalau nak letak pun janganlah terlalu detail..x perlulah nak cerita satu persatu..

zura asyfar addy rifqhiey said...

anoy : betul2..zaman skrg mmg kbnykn budak sekolah yg bace novel..dan kbnykn novel2 skrg ni mcm takde tapisan lgsung...mcm yg tv buat tu..novel english tak yah ckp la...mmg details semua tu..

shima: hmmm...maybe jugak kot terpulang pd penulis...

affan : haha..btul2 mmg ramai yg suke bc part ni..

anoy : wah, pjgnye komen..tatau nk bls cm ne...cume leh ckp utk hubngan suami isteri tak pelah..sebab tu ramai yg wat cite pas kawen kot skrg..

afifah : true fifah..mungkin tak perlu detail sgt kot..

Anonymous said...

hmm..memang kebanyakan blogger atau pembaca e-novel high school student...memang best bila baca part romantik...senyum memanjang je..tapi tak perlulah sampai 'dalam kain' atau 'atas katil'... walaupon pasangan suami isteri, cukuplah sekadar kucupan atau dakapan... setuju dengan komen2 di atas.. tidak salah kot romantika de amor, tapi tak payahla detail/mendalam sangat :)

lagipon membaca lebih meresap dari melihat atau mendengar....

pasal menulis/penulis tu pulak, sy ada dengar better jangan tulis...sebab kita tulis atas dasar kefahaman kita..dan nawaitu jugak...boleh jatuh syirik sbb pembaca (novel terutamanya) hanya membaca dan menghayati, 30% je ditimbang baik betul... wallahu'alam...kena merujuk dengan yang lebih mengetahui...
semoga kita semua hindar dari kemurkaanNYA !!

-missM-

noratiqah basri said...

my mother x bg baca
tp....mak kata
klu nak baca yg romance
biar yg btol2 romance

zura asyfar addy rifqhiey said...

Miss M : remaja n student mmg suke bc part romance2..mmg tak dinafikan lg..btw setakat ni sy pernah dgr org ckp pasal tu tp tak tau lg betul ke tak..eckceli takut jugak bile dpt tau pasal cm ni..

noratiqah : bgus ur mom..tp bile masuk stetment kedua tu cm pelik sket....hehe