:: My gangS :: TQVM

Friday, April 13, 2012

BAB 1 MENANTU DARI OVERSEA?




BAB 1

KERETA Honda City biru gelap itu diberhentikan di bawah pokok rhu di kawasan Pantai Telaga Simpul itu. Enjin kereta dimatikan serta cermin tingkap diturunkan. Laju saja angin pantai menerobos memasuki ke dalam keretanya. Sebuah keluhan kasar terhela dari bibirnya.
Ayara Nashmia menyandarkan rapat tubuhnya ke seat kereta. Pemandangan senja yang sedang tenang berlabuh di situ sedikit menenangkan hatinya yang agak tertekan dengan kerja yang semakin hari semakin tidak terkejar untuk dilaksanakan. Ditambah lagi dengan pekerja bawahan yang membuat kerja sambil lewa, membuatkan dirinya bertambah tertekan. Sudahnya dia datang ke pantai yang agak tersorok itu untuk menenangkan fikiran.
Sesusuk tubuh lelaki yang seakan-akan sedang menunduk mencari sesuatu di pasir pantai itu menarik minatnya untuk merenung lama ke situ. Hanya berpakaian seluar bermuda separa lutut dan berbaju kemeja kotak-kotak yang dipadankan dengan tshirt putih di dalam. Dan rambutnya yang agak keperangan lurus mencecah bahu itu meyakinkan hati Ayara yang kemungkinan besar lelaki itu warga asing. Namun matanya tetap tidak berkelip memandang ke arah kelibat lelaki itu. Seolah-olah ada tarikan untuk memerhatikannya dengan lebih lama.
Pintu kereta dibuka lalu dia cuba menapak ke arah pantai yang berjarak 15 meter dari keretanya. Belum sempat dia melangkah dengan lebih mara ke hadapan, satu suara binatang yang berbunyi pelik kedengaran dari arah belakang. Ayara tersentak. Langkahnya tiba-tiba kaku. Anjing ke? Hatinya menyoal. Dengan ritma jantung yang sudah memalu kencang, kepalanya sedikit teragak-agak untuk berpaling ke belakang. Namun kata hatinya tetap dituruti. Membulat matanya apabila sepasang matanya menangkap dua ekor anjing yang berwarna hitam sedang menyalak-nyalak ke arahnya dengan menggoyang-goyangkan ekor. Alamak!
Nak lari ke tak? Kalau lari mesti dia kejar aku? Tapi kalau aku tak lari rasa macam kena kejar jugak? Otak Ayara sudah tidak mampu untuk berfikir. Kala itu berita-berita tentang mangsa gigitan anjing liar mula terbayang di ruang mata. Tanpa sedar tubuh Ayara menggigil ketakutan.
“Aaaaaaaa,” jerit Ayara panjang lalu menghayunkan langkah ke arah pasir pantai yang memutih. Namun dengan heels setinggi tiga inci itu agak menyukarkan lariannya. Akibatnya lariannya agak perlahan dengan heels timbul tenggelam di pasir pantai. Ayara sempat merungut-rungut sambil cuba melajukan larian dan entah silap di mana kakinya sedikit terpelecok.
“Ishhh,” rungut Ayara panjang sebelum terasa tubuhnya melayang ke tepi. Sempat dia memejamkan matanya sebelum mendengar suara jeritan seseorang.
“Watch out!”

****


QANZ SHANZAY yang menunduk mencari pisau kecil yang digunakan untuk menyiang ikan sebagai umpan pancing itu tersentak apabila mendengar satu suara jeritan panjang di kala senja berlabuh itu. Entah mengapa terasa bulu romanya tegak seketika walau dia sudah agak biasa dengan tempat itu. Hampir enam bulan dia berada di tempat itu menyebabkan dia sudah lali dengan keadaan sekitar namun petang ini semuanya seakan berubah. Hati kecilnya cuba berfikir positif walau mindanya sudah terbayang bukan-bukan. Mungkin suara jeritan itu benar-benar nyata dan bukan hanya fantasinya sahaja.
Tubuhnya didongakkan kembali untuk mencari arah mana suara itu. Berkerut-kerut dahinya apabila sesusuk tubuh gadis sedang berlari-lari ke arahnya dengan keadaan tidak stabil. Tegak dia berdiri di situ tanpa berbuat apa-apa. Hanya bola matanya saja difokuskan. Otaknya cuba berfikir ligat sebab mengapa gadis itu sedang berlari. Namun bulat matanya apabila melihat kelibat dua ekor anjing yang sedang berkejaran di belakang gadis itu.
Sebatang joran kail yang terdampar di pasir cuba diambil dengan niat untuk menghalau anjing-anjing itu namun belum sempat tangannya mencapai joran, susuk tubuh gadis yang menjerit tadi tiba-tiba terdorong ke tepi seolah-olah hampir jatuh. Agak hampir dengan tempatnya yang sedang berdiri.
“Watch out!” Jerit Shanzay kuat sebelum menerpa ke arah gadis berbaju kemeja putih sendat yang sudah hampir-hampir terjatuh. Laju saja tangannya mendarat ke arah pinggang gadis itu sebelum memautnya kuat.
Ayara mencelikkan matanya laju-laju apabila terasa pinggangnya dipaut seseorang. Berombak laju nafasnya yang sedang termengah-mengah itu dengan debaran yang penuh di dada. Seketika ketakutan terhadap anjing-anjing yang mengejarnya seakan hilang. Seolah-olah sentuhan dari lelaki itu membuatkan dirinya rasa selamat buat seketika. Beberapa saat matanya terpaku memandang ke arah sepasang mata kehijauan yang sedang redup memandangnya. Wajah bersih yang hanya dihiasi dengan alis mata yang agak lebat itu seakan-akan menghembus angin dingin ke hatinya. Sesaat fikirannya teringatkan sesuatu. Sesuatu yang tidak pernah lupa dari ingatannya sejak tiga tahun lepas.
“Woof!”
Salakan anjing yang bergema kuat menyebabkan kedua-duanya tersentak. Ayara cuba menstabilkan kembali kedudukannya sebelum cuba menginjak ke belakang lelaki yang berada di hadapannya tadi. Manakala Shanzay pula sudah mula mencapai batang joran yang terdampar. Tak sampai beberapa saat, kedua-dua ekor anjing itu kelihatan mengundur diri. Mungkin takut melihat batang joran yang sedang diacah-acah oleh Shanzay itu.
Ayara mengeluh nafas kelegaan. Berhati-hati dia menapak keluar dari belakang lelaki itu sambil merenungnya tajam. Shanzay pelik.
“Hey! How dare you took advantage of me!” Mencerun mata Ayara memandang lelaki bermata kehijauan itu. Entah kenapa hatinya tidak senang apabila teringatkan kejadian tadi. Seolah-olah lelaki bermata hijau itu cuba mengambil kesempatan ke atas dirinya walau hakikatnya bukan itu yang berlaku. Huh! Dasar orang putih tak sedar diri! Dah lah datang negara orang buat macam negara dia sendiri!
“Kesempatan apa pulak? Saya kan selamatkan awak dari anjing-anjing tu tadi?” jelas Shanzay dengan masih tidak faham akan kata-kata gadis berambut panjang melepasi bahu itu. Aku dah tolong dia tadi boleh lagi dia cakap aku ambil kesempatan kat dia? Dia ni betul ke tak? Monolog Shanzay dalam hati.
Mata Ayara terbeliak luas. Err..Mamat mata hijau ni pandai cakap Melayu ke? Air liur terasa ditelan kesat.
“Yang tadi awak peluk-peluk saya tu kenapa?” Ayara berpeluk tubuh. Masih tidak berpuas hati dengan kata-kata lelaki bermata hijau itu.
“Oit cik adik. Tolong sikit ye, tak ingin pun saya nak peluk awak tu kalau anjing tu tak kejar awak,” Shanzay membalas geram. Hatinya tiba-tiba terasa panas dengan tuduhan gadis sombong itu. Boleh pulak dia marah aku sedangkan aku yang selamatkan dia. Bukannya nak ucap terima kasih pun!
“Pendatang asing memang macam ni kan? Suka sangat ambil kesempatan kat orang sini!” Lantang Ayara bersuara lalu tanpa bertangguh dia pergi dari situ dengan langkah laju. Tidak dipedulikan dengan heelsnya yang kerap kali terbenam ke dalam pasir pantai itu.
Shanzay mengetap gigi sambil menarik nafas panjang. Suka-suka hati dia je cakap aku pendatang asing. Aku ni rakyat Malaysia lah! Kalaulah yang bercakap dengannya tadi lelaki sudah pasti ada yang bergaduh jugak di situ. Inilah masalahnya dengan mentaliti orang Malaysia sekarang. Suka-suka hati saja tuduh orang tanpa usul periksa.





20 comments:

Yuniey said...

best2,,
haha,,blah mcm tu jew,,
good work..^.^

sGurL90 said...

Cerita kawen dengan duda tu dah x da sambungan ke, lama sangat dah x update

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Yuniey

thanks...hehe...esok up bab 2 :))

zura asyfar addy rifqhiey said...

@sGurL90

citer tu ramai yg tny...tp manuskrip yg dh taip ade dalam laptop yg rosak..skrg ni taip pnjm laptop org je...dats why tergendala...sorry..huhu

Afifah Yusof said...

hihihi... lucu cara diorang jumpa... kan dah kena pendatang asing... hahaha... nice story kak... ^__^

syaiza_dekja said...

best3.. hehhe nak tnya cita adik tu sma nan e-novel apew ek??

Syasha Alwanniey said...

already fall in love with this novel...
Tapi kan kak zura,, x rasa mcm bab 1 ni pendek sgt ke?

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Afifah Yusof
thanks fifah..hehe..tgu bab dua nnt :)

zura asyfar addy rifqhiey said...

@syaiza_dekja
thanks..ada lupe plak tp nvel on9 kot..tajuk cinta ape ntah.

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Syasha Alwanniey
thanks..dh lame xmenulis kot, sbb 2 jd pendek..insyaAllah bab dua pnjg sket nanti..tgah edit :)

aFaiSh said...

zura, tukar cover tukar cover.. hehehehee...

ni dah mcm cover novel suamiku sepupuku :d just my 2 cent ngeee :D

zura asyfar addy rifqhiey said...

afaish : ye ke? Sbb xd novel 2..adess

RinsyaRyc said...

mana akak dpt cover nih nye gambar ? hampir sama dngan sepupuku suamiku ... mungkin KN ambik cover kat tmpat sama kak zura ambik kut? keh3..

shanzay tu comey je.. ngeeee... suka ati je si ayara tu cop dia pendntg asing~

zura asyfar addy rifqhiey said...

@RinsyaRyc


Adess....amik kt deviant...dh lame pn amik cume takde mase nk edit...takpelah tukar yg baru...

~ shanzay comey ke? hehe...tgu bab dua tgk comey tak? hehe..

Wild Cherry said...

best cite ni...

Liana Franz said...

permulaan yg seronok kak :)

Kathy Tuah said...

permulaan yg baik..dah tertanya2 apa yg akan terjadi di entri seterusnya =) suka pulak bila tread mark yg ayara bagi kat shanzay..'mamat mata hijau'..

baru berkesempatan nak baca citer zura ni.. rasanya belum terlambat lagi kan? ^^

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Wild Cherry

thanks WC :)

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Liana Franz
\

thanks liana..enjoy ~~

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Kathy Tuah

hehe..thanks kathy...spontan tagline tu kuar...haha....sempat lg cz b bab 5 :)