:: My gangS :: TQVM

Saturday, January 7, 2012

Teaser SSiD bab 21 (last kat p2u)


Assalamualaikum dan selamat awal pagi...here teaser bab 21..bab last yang akan tersiar di p2u nanti..hope enjoy :)







FIRASH SEDANG termenung di atas katil. Otaknya masih ligat berfkir tentang hal tadi. Entah kenapa hatinya seakan menjauh apabila mendengar bait-bait kata yang dikeluarkan dari gadis itu. Yelah, dia dah penat bertanya namun Syaf langsung tidak menjawab. Aku ni tak penting ke pada dia? Dia tak tahu atau sengaja buat-buat tak tahu dengan status kau sebagai suami dia?
Syaf berhenti seketika di hadapan pintu bilik Firash. Mengambil nafas sebanyak yang boleh untuk berhadapan dengan lelaki itu. Bukannya dia tidak perasan akan reaksi lelaki itu tadi. Salahnya juga keran tidak memberitahu hal yang sebenarnya tadi walaupun dia memang mempunyai masa untuk memberitahu lelaki itu tadi.
Pintu bilik diketap perlahan bersama dengan genggaman rapat di jari sendiri. Dia menarik tombol pintu bilik lelaki itu perlahan sebelum menjengukkan kepala ke dalam. Kelihatan lelaki itu sedang duduk bersila di atas katil dan sedang memandangnya tidak berkelip. Sesaat dia menelan liur.
“Firash, kau masih marah lagi ke pasal hal transfer tu tadi?” Syaf memberanikan diri untuk bertanya soalan itu walaupun dia tahu yang lelaki itu seperti marah saja dengannya. Ah! Susahnya nak hadapi semua ni!
Namun lelaki itu hanya mendiamkan diri. Syaf sudah serba-salah. Kalau boleh dia mahu menyelesaikannya malam ini kerana esok dia sudah kena bersiap-siap untuk pergi. Tambahan pula lelaki itu seperti dingin dengannya sejak pulang dari kampung.
“Kereta kau aku dah hantar servis.” Tiba-tiba Firash bersuara. Langsung lari dari topik yang sedang dibincangkan. Syaf berpaling laju melihat lelaki itu. Seakan tidak percaya dengan apa yang terluah dari mulut Firash. Dia mengeluh perlahan. Tanpa sedar dia melabuhkan duduk di samping Firash di birai katil.
“Thanks pasal servis tu. Nanti aku ganti balik duit kau. Aku nak tanya ni, kau marah aku lagi ke pasal hal transfer tu? Aku sebenarnya bukan tak nak beritahu tapi aku takut kau tak bagi aku pergi aje.” Luah Syaf sambil memandang wajah Firash yang langsung tidak berpaling ke arahnya. Lelaki itu lebih suka memandang ke arah pintu gelungsur yang ditutupi dengan langsir.
“Kalau aku tak bagi kau pergi macam mana?” Firash bersuara tiba-tiba. Memandang tepat ke arah Syaf yang berada di sebelahnya. Ada rasa sedih bermukim di hatinya saat itu. Sudah pasti selepas ini, susah untuk dia berjumpa. Sudahlah selama ni masing-masing sibuk dengan tanggungjawab sendiri.
“Ha?” Syaf seakan tidak percaya dengan apa yang keluar dari mulut lelaki itu. Walau pada mulanya dia sudah menjangka keadaan itu sebenarnya. Tapi takkanlah Firash tak sanggup bagi aku pergi sana? Habis tu aku nak buat macam mana ni? Kusut fikiran Syaf memikirkan semua itu.
“Err...Betul ke kau tak bagi aku pergi sana?” Soal Syaf tidak berpuas hati. Sudahlah tadi dia dah bersetuju dengan encik Izam. Lepas tu dia dengan Tiqah dah siap-siap cari rumah untuk disewa lagi.
“Aku rasa kau dah dengar apa yang aku cakap tadi kan? Dahlah, aku nak tidur.” Balas Firash dengan nada mendatar. Syaf mengeluh lemah. Nampaknya lelaki itu betul-betul tidak mengizinkan dia pergi ke sana.
“Firash, boleh tak kau consider sikit? Aku dah persetujuan pun nak pergi sana. Surat mereka pun aku dah balas. Rumah sewa pun aku dah cari. Susahlah macam ni.” Tiba-tiba Syaf merungut. Betapa malunya dia nanti jika semua dibatalkan walaupun sudah menyatakan persetujuan. Rasa macam dah tak sanggup nak datang kerja seminggu!
“Oh masa ni baru kau nak suruh aku consider? Habis tu masa kau buat keputusan nak pergi sana tu kau tak fikir pasal aku pulak?” Mencerlung mata Firash memandang Syaf yang agak terkejut dengan reaksinya itu. Biarlah! Aku pun ada hak untuk hal ni!
Syaf menelan liur apabila mendengar suara Firash yang sudah berubah nada itu. Entah kenapa dia rasa bersalah dengan perbuatannya itu. Nampaknya lelaki itu tidak mengambil mudah akan perkara ini walau pada mulanya dia tidak menyangka yang Firash tidak akan berkata begitu.
Erm, sorrylah Firash. Aku pun terkejut tadi. Sebab tu aku terus setuju. Tapi kalau kau betul-betul tak bagi aku pergi sana, tak apalah. Aku akan beritahu bos aku esok. By the way, good nite. Aku keluar dulu.” Syaf berkata perlahan. Dia berdiri lalu melangkah keluar dari bilik lelaki itu dengan perasaan sedih bercampur dengan kecewa. Sedih kerana ditengking begitu tadi. Dan kecewa dengan perbuatannya sendiri yang membelakangkan suami sendiri.


SYAF MENGELUARKAN beberapa keping not biru dari dompetnya. Bayaran untuk servis kereta yang akan diganti pada Firash nanti. Hari ini dia tidak bekerja kerana semalam encik Izam sudah memberikannya cuti untuk bersiap sedia untuk penukaran tempat kerja itu. Namun bila teringatkan hal semalam, hatinya diusik perasaan sedih. Tak apalah, esok aku bagitahu baik-baik kat encik Izam tu. Harap-harap dia fahamlah! Bisik hatinya seraya keluar dari bilik.
Syaf sedikit terkejut dengan kehadiran Firash yang tiba-tiba muncul di depannya. Mereka berbalas pandangan seketika sebelum lelaki itu bergerak ke tangga. Wajah lelaki itu nampak biasa saja dan tidak tegang seperti semalam.
Setelah beberapa saat berfikir, Syaf berjalan laju menuju ke tangga. 
“Err Firash. Tunggu kejap.” Panggil Syaf apabila lelaki itu sudah melangkah turun ke satu anak tangga. Firash memberhentikan langkah. Kepalanya dipalingkan ke belakang.
“Berapa kos servis kereta semalam?” Soal Syaf sambil cuba mengeluarkan beberapa kepingan not biru dari poket seluarnya. Firash berkerut dahi seketika.
“Seratus lima puluh.”
Syaf cepat-cepat menghulurkan tiga keping not biru itu sebelum menghulurkan pada lelaki itu. Namun huluran itu tidak bersambut. Syaf dah mula rasa pelik.
“Aku dah halalkan.” Balas Firash pendek. Syaf sedikit terkejut.
“Tapi nanti kau tak cukup duit macam mana?” Soal Syaf kembali. Manalah tahu kalau-kalau lelaki itu tidak cukup duit. Tambahan pula tentulah banyak duit yang diperlukan untuk menampung kos belajar.
“Takpe. Aku dah ada duit. Hmm, pasal transfer tu aku benarkan kau pergi sana.” Sambung Firash lagi. Syaf seolah-olah pegun di situ. Kenapa tiba-tiba lelaki itu boleh berubah sikap sekelip mata? Semalam bukan main lagi duk menengking aku.
“Tapi...Eh...” Syaf tidak tahu untuk membalas kata-kata dari Firash itu. Lagipun semalam dia dah mula merancang bagaimana untuk berhadapan dengan bosnya itu. Namun apabila Firash berkata begitu tadi, semua yang dirancangkan semalam seakan mula hilang.
“Aku faham. Lagipun kalau kau ada kat sini ada aje yang datang menggatal.” Balas Firash pula. Syaf mula berkerut-kerut dahi. Apa maksud Firash tu? Siapa pulak yang datang menggatal?
“Apa maksud kau?” Soal Syaf laju. Firash tersenyum nipis. Takkan buat-buat tak tahu pulak kut? Tak apa lah, biar aku aje yang faham semua tu!
“Kau tak payah tahu lah, tak penting pun. Tapi kau kena janji satu perkara dengan aku.” Mata Firash tepat memandang mata Syaf sehingga mengundang debaran di hati. Syaf mula menelan liur. Nak suruh janji apa pulak ni?
“Janji apa?”
“Aku tak nak kau menggatal dengan lelaki lain pulak kat sana nanti.” Pinta Firash. Syaf sedikit tercengang dengan permintaan Firash itu namun bibirnya mula mengukir senyum kecil. Ingatkan apa lah tadi. Bikin cuak aje!
“Oh pasal tu ke? Taklah. Aku setia pada yang satu aje.” Balas Syaf tersenyum senang. Tanpa menyedari yang kata-katanya itu mengundang persoalan serta kejutan pada Firash. Lelaki itu memandangnya dengan penuh tanda tanya.
Menyedari dirinya sudah terlanjur kata, cepat-cepat tangannya menutup mulutnya dengan tangan. Adeh..Macam mana boleh terlepas cakap ni? Firash sudah mula mengukir senyum. Entah kenapa kata-kata dari gadis itu membuatkan hatinya sedikit berbunga walaupun dia tidak pasti lagi dengan kenyataan gadis itu.
“Kau cakap apa tadi?”
“Ha? Err...Tak ada apa-apa lah. Okay lah, aku nak pergi kemas barang dulu.” Cepat-cepat Syaf cuba menukar topik atau dengan kata lain melarikan diri. Walhal pipinya mula terasa berbahang dengan pengakuan separuh mati tadi. Memang giler lah kalau diigatkan kembali.
Hey, nak ke mana?” Laung Firash sedikit kuat namun Syaf sudah berlari-lari anak menuju ke biliknya. Waa, malunya! Dia cepat-cepat menutup pintu dan tersandar di situ. Jantung pula masih berdetap laju.


---------------

<3 SPECIAL PART <3

“Nak gerak macam tu aje?” Soal Firash laju bersama dengan kerutan di dahi. Takkanlah nak pergi macam tu aje kut?
Err...Gerak macam tu aje lah.” Balas Syaf agak blur. Langsung tak faham akan apa yang diperkatakan lelaki itu. Firash mengeluh lemah. Tak faham ke dengan apa yang aku cakap tu?
“Okay...Take care and drive safely.” Ucap Firash sambil tersenyum kecil sebelum laju saja menarik tubuh Syaf yang agak tak bersedia itu. Syaf yang agak terkejut dengan tindakan Firash itu jatuh tersembam ke dada lelaki itu. Tanpa sempat berbuat apa-apa terasa tubuhnya dipeluk erat. Syaf kaku dalam pelukan Firash dengan jantung yang masih berdegup kencang.


*** nntkan sambungannya kat p2u...

--------------

*** THANKS for reading and supports SSiD...hope semuanya dipermudahkan..wish me luck :D



16 comments:

zue said...

sgt best xsbr nk tunggu novelnya...

Nur Aqilah said...

xsabar jugakkkk
:)

Miss FF said...

oho.... bila nak kuar kat p2u ni? best ngat... hehehe...

Yong said...

best2, so depa berpisah la ya ni. abis firash jadi tak keja gan bapak dia tu?

RinsyaRyc said...

firash <3

Nik Ainaa said...

adeh ! last lah pulk . huhu takpelah ap2 pun tak sbr ni nk bca . ^.^ hmm bila erk SSID akan diterbitkan ?

Anor said...

bestnya... lambat lagike nak ada
dipasaran? Rasa dh tak sabar nk
baca dah...nak tau ending dia..harap
sgtlah happy ending.

zura asyfar addy rifqhiey said...

@zue

thank you sbb suke SSiD...sabar2 yer, dgr2 kate bulan 3 ni kut, insyaAllah..kita sama2 tgu yer :D

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Nur Aqilah

sabar2 yer..dh tak lama dh pun..hehe..

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Miss FF

kt p2u mgu ni kut...sbb mgu lepas tak ade...btw thanks..hehe :)

zura asyfar addy rifqhiey said...

@YONG JIAO XIU

ha'ah berpisah kejap..nnt jumpe balik...hehe....dia kan tgh praktikal lg, lepas tu br keje ngn ayah dia...nk ckp cm ne yer..ermm cite ni pnjg lg tu jer leh cakap :)

zura asyfar addy rifqhiey said...

@RinsyaRyc

<3<3<3 firash tu *mood gatal*...haha ;p

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Ina Ania

hehe...jgn sedih yer..insyaAllah ade lg teaser2 akan menyusul lepas ni smeentara SSiD tu dlm proses nk terbit...dgr2 kate bulan 3 ni..hope bersabar lah yer :)

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Anor

thanks anor...bulan 3 ni dgr dorang cakap...sbar yer..zura pun tak sabar gak ni...hepy ending sudah pasti..hehe...dunt worry :D

!eDa said...

mmg terbaik dr bumi laa..hehehe...hri2 0n9 blog akak nk tgk update y tbaru..btw kak, bl nk smbg cter aku prmpuan itu..dh lm tggu ni...best gler cter tu, pnuh action gtu..suukaaaaaa sgt..pe2 pn, tahniah utk akak.. dh xthn rsnye duk tggu nvl ssid ni..syok gler pnulisan akak.wajib bc..hehehe ;)

zura asyfar addy rifqhiey said...

thank you dear!! hr2 on9 jenguk sini? wahh...terharunye (smbil kesat air mata tp update takde lah hr2 lah der :(..citer API tu mule2 mmg nk stop sbb dh takde idea...then ramai pulak tg request so terfikrlah nk smbung balik....btw thanks again suke SSiD n my karya :DDD