:: My gangS :: TQVM

Sunday, December 18, 2011

Teaser Bab -18 - SSiD





“ASSALAMUALAIKUM.” Salam diberi dari perkarangan halaman rumah. Syaf yang tengah menyapu di beranda itu berpaling. Emak saudara Firash merangkap ibu kepada Imah dan Haqimy datang menjenguk. Syaf melemparkan senyuman manis lalu melangkah turun ke anak tangga.
“Waalaikumussalam...Erm, Mak Long masuklah.”Pelawa Syaf sopan. Mak Long Inah melangkah naik ke tangga setelah bersalam dengan Syaf. Matanya diliarkan sekeliling seolah-olah mencari sesuatu.
“Yelah, mana Imah ni? Kata tadi nak datang sini.” Rungut Mak Long Inah seraya melabuhkan punggung di kerusi rotan. Dipandangnya wajah Syaf yang duduk di sebelahnya.
“Oh. Tadi memang ada dia datang tapi katanya nak pergi kedai pulak. Nak beli suratkhabar.” Jawab Syaf.
“Budak tu memang tak pernah duduk diam. Ada saja kerjanya. Eh mana Tok Wan dengan mama kamu?” Soal Mak Long Inah lagi.
“Ha...Ada...Nanti Syaf panggil dia orang datang sini. Tadi ada kat dapur tu.” Beritahu Syaf seraya berdiri. Dia melangkah menuju ke dapur. Seketika kemudian, dilihatnya Tok Wan sedang berbual dengan Datin Farizah sambil membersihkan bekas-bekas yang digunakan untuk raya tiga hari lepas.
“Mama, Tok Wan...Erm, Mak Long Inah datang.” Tutur Syaf. Dia bergerak ke singki untuk mengambil cerek.
“Ha, yelah. Jangan lupa buat air nanti.” Pesan Datin Farizah seraya menapak dari dapur. Diekori Tok Wan dari belakang. Syaf pula sedang memenuhkan cerek dengan air sebelum dijerang atas dapur.


“HA, DAH lama sampai?” Tegur Tok Wan pada Mak Long Inah. Dia melabuhkan punggung di kerusi bersebelahan dengan Mak Long Inah sementara Datin Farizah duduk di atas kerusi sofa lama itu.
“Baru aje lagi mak.  Datang jenguk Imah lepas tu datang jenguk kamu jugak Zah. Kata dah nak balik esok ye?” Soal Mak Long Inah pada adiknya itu.
“Kena baliklah esok sebab Syaf cuti sampai esok aje. Lusa dah kena masuk kerja.” Bagitahu Datin Farizah.
“Oh macam tu. Orang dah bekerja susahlah nak cuti lama-lama. Macam si Qimy jugaklah. Pagi tadi dah pun bertolak ke Kerteh.” Balas Mak Long Inah. Sementara Tok Wan hanya mendengar saja perbualan dua beradik tu. Nak menyampuk dia tak tahu sebab dia tak tahu sangat pasal kerja cucunya itu.
“Tu lah pasal. Syaf tu dikira bersyukurlah dapat cuti seminggu. Tahun lepas tiga hari aje dapat cuti.” Sambung Datin Farizah lagi. Masih teringat kata-kata Syaf tahun lepas. Sayu hatinya sebab tak dapat ajak Syaf balik kampung. Nasiblah hari pertama beraya, dia beraya di rumah sana.
“Hmm...Aku tengok Syaf tu macam budak baik aje. Macam berkenan pulak.” Tutur Mak Long Inah. Datin Farizah sudah terkejut manakala Tok Wan terbatuk-batuk. Dia mengurut dadanya dengan tangan.
“Ha...Err, memang baik pun. Masa saya sakit dulu, dialah siang malam jaga.” Sambung Datin Farizah lagi dengan sedikit teragak-agak. Masakan dia lupa Syaf yang sanggup menjaganya siang malam ketika dia sakit kerana kehilangan arwah Farish dulu. Hampir-hampir saja dia mengalami kemurungan disebabkan hal itu. Nasib baiklah Syaf sudi menemaninya.
“Aku rasa nak rapatkan dia orang dengan si Qimi tu lah. Kau rasa boleh tak?” Soal Mak Long Inah lagi. Datin Farizah sudah telan liur manakala Tok Wan hanya membisu. Syaf yang tengah mendengar dari ruang tamu itu berhenti melangkah. Hampir saja jatuh dulang yang berisi minuman itu.


“JEMPUTLAH minum Mak Long.” Syaf menghulurkan cawan yang berisi teh panas itu kepada Mak Long Inah. Tidak lupa juga dihulurkan pada Tok Wan dan Datin Farizah yang sedang memandang segala gerak-gerinya.
“Sedap air ni. Pandai Syaf buat.” Puji Mak Long Inah. Tidak berkelip matanya memandang Syaf yang ayu berkain batik itu. Sudah jarang sekali gadis-gadis muda berkain batik. Berkenan sungguh hatinya untuk membuat calon menantu.
“Air bujang aje Mak Long.” Balas Syaf lembut. Dia melabuhkan punggung di atas tikar mengkuang yang dihampar itu.
“Yelah. Esok dah nak balik ke?” Soal Mak Long Inah dengan penuh minat.
“Ha’ah. Esok kena balik sebab lusa dah mula kerja.” Balas Syaf lagi. Pandangan Mak Long Inah itu begitu mendebarkan hatinya. Dia memandang ke arah Datin Farizah dan Tok Wan yang hanya membisu tanpa kata.
Seketika kemudian, perbualan mereka diganggu oleh bunyi bingit enjin motor. Kelihatan Firash baru saja balik entah dari mana. Di dalam raga motornya itu ada sebuah guni yang berikat.
“Penatnya.” Rungut Firash lalu meletakkan guni di anak tangga. Dia mengelap peluh di dahi dengan tangan.
“Kamu pergi mana tadi?” Soal Tok Wan. Firash berpaling dan memandang satu persatu wajah yang sedang memandangnya.
“Pergi panjat pokok rambutan, lagipun esok dah nak balik.” Balas Firash. Matanya terhenti pada wajah Mak Long Inah. Kenapa tiba-tiba dia datang ni? Biasa jarang nak jenguk Tok Wan walau duduk pun satu kampung saja.
“Oh baguslah tu. Tak ada orang nak perabis jugak rambutan tu semua.” Balas Tok Wan lagi.
“Tu lah pasal.” Balas Firash seraya bersandar di pemegang tangga. Penat dirasakan akibat memanjat tadi. Kalau diikutkan hatinya, mahu saja dipetik semua buah yang ada. Tapi tak muat pulak nak isi kat bonet kereta esok.
“Syaf dah ada teman lelaki?” Soal Mak Long Inah tiba-tiba. Syaf sudah tersentak. Dipandangnya wajah Datin Farizah dan Firash yang sedang merenungnya silih berganti.
Err...”Syaf sudah kehilangan kata-kata. Manakala ekor matanya menangkap kelibat Firash yang tiba-tiba saja berdiri.
“Nak ke mana tu?” Soal Mak Long Inah pada Firash yang dah bergerak masuk ke dalam rumah.
“Mandi. Panas.” Balas Firash tanpa nada sebelum melajukan kaki ke dalam rumah. Tok Wan sudah tersenyum kecil sambil menggeleng-gelengkan kepala. Panas hati lah tu!



p/s : kita layan teaser bab 18 SSiD pulak lepas bace citer baru semalam ( Mungkin Dia Suamiku-PArt 1)....enjoy :DDD

20 comments:

hanieynasir (cik nina) said...
This comment has been removed by the author.
hanieynasir (cik nina) said...

wah....org pertma....
jeles la 2 firash....hukhukhukhuk....next3....

My said...

aisehh Firash..klu dah panas ati..kene la jaga Syaf baik2...hehe

whuups said...

SUKA.! <3

Eimma said...

we want more kak zura. ahahahah... :)

Nur Anisah said...

ni ada kat penulisan2u ke nanti? xD

eisya leeya said...

nice..x sbr nak tggu entry seterusnya..nak syaf & firash together-gether..hehe

Wild Cherry said...

Habislah.... Mak Long Inah da berkenan kat syaf...

Nik Ainaa said...

adeh ! tak sbr nk bca lg . semakin best ! :)

Nick Ayumu said...

Makin x sabar nak tunggu novel nih keluar! Pandai la nenek firash nih! Mcm tau2 jer!
Baru je nak bahagia, ada je perosak yg melanda.. Cewah dah jadi pantun dua kerat! Hahah..

Xuanza said...

waahh...firash dah panas tu.. tok wan pun mcm tahu2 je ape yg firash rase huhu...best2..ni yg makin xsbr nk tunggu novel klua :)

YONG JIAO XIU said...

wawawa hot hot!haha nak lagi, alahai p2u tu dah lembam la now, pos la kat sini.blh la...

Azwa Azee said...

huhuhuh..wah tak sangka..hahahha

Hayisa Neerza said...

waaa...nk lagi lah!!! best! :D

aisy said...

mandi cpt2..kang terbakar pulak sbb panas sgt..hahaha

cik n.haliban said...

aiks... tok wan dah tau ke syaf bini firash???

zura asyfar said...

haniey : tahniah jd org pertama!..haha..mmg jeles pun..hehe...

my : haha..tau takpe..jagalah baik2..jgn asyik duk hot je manjang..hehe

whuups : thanks <3 it

eimma : tgu..ade lg teaser lepas ni..hehe :)

nur anisah ; mesti lah ade..tgu ;)

eisya : sabar2..mmg dorang akn bersama2..dont worry lah :)

wc : hahaha..semua berkenan ni..hehe

nick aina :sabar2 n thanks...nnt ade lg teaser :)

nick ayumu : hehe..sabar2..terbaik punye nenek..mestilah dh name life suami isteri..mesti ade pasang surut...hehe

zura asyfar said...

xuanza : haha..kesian firash...tok wan mestilah tahu..hehe..sabar2 yer :)

yong : haha..mmg hot..takleh2..sebab mgu depan dua epi masuk sana..then last epi dh..huhu..

azwa: percayalah!..hehe

hayisa : hehe...nnt ade lg teaser..tgu :)

aisy : haha..kena mandi cepat2...takut terbakar susash plak syaf nk pujuk...adess...hehe..


cik n.haliban : dh...entry mgu lepas..bab -17 :)

IVORYGINGER said...

wow mmg panas ni. ahaks... hope shaf jwp soalan plg selamat yea mnyatakan dia dah ada pakwe. biar xde harapan bt mak long tu lebih baik. tok wan mesti dah tau punya sbb bukan skali dua dia ttangkap firash ke blik syaf. then haritu ms firash tido sblik takkan tok wan tak tau. betul dak. org tua lg bpengalaman. dia tau apa yg jd wlau xde sapa bgtau.

Hasmiera Hashim said...

go tok wan!