:: My gangS :: TQVM

Friday, April 13, 2012

BAB 2 MENANTU DARI OVERSEA?



“HISSH geram betul. Masa ni lah pulak dia nak buat hal.” Ayara merungut rungut. Tak disangka pula enjin keretanya tidak boleh dihidupkan pada saat ini. Tangannya menghentak stereng kereta lalu tubuh disandar rapat di seat kereta. Kunci kereta yang masih tergantung di tempat suis itu diperhatikan sekilas. Masa ni lah kau mengada-ngada nak buat hal kan? Tadi elok aje masa sampai sini. Rungut hatinya lagi seraya membuka kembali pintu keretanya.
Ayara menyandarkan tubuh di sisi kereta. Telefon bimbit yang berada di tangan cuba dibelek-belek. Tak ada signal ke kat sini? Matanya meligas ke kiri dan ke kanan. Suasana yang mulai gelap di situ terasa agak menyeramkan walau lampu limpah yang ada berdekatan dengan taman permainan itu sudah pun menyala. Namun cahayanya sedikit terlindung dengan pokok mempelam yang agak merimbun di situ. Teringatkan kejadian anjing-anjing yang mengejarnya tadi membuatkan bulu romanya kembali meremang.
Kaki mula mengatur langkah ke depan apabila terpandang satu pondok telefon awam berdekatan dengan wakaf yang terbina di situ. Seketika hatinya mengeluh kelegaan. Akhirnya dapat juga keluar dari masalah yang membelenggu.
Namun belum sempat beberapa langkah diatur, dahinya mula berkerut-kerut. Bulat matanya merenung pondok telefon yang berwarna biru itu. Jangan kata yang ni saja ke telefon awam yang ada kat sini? Sudahlah gagang telefon tiada langsung, apa lagi dengan rupa pondok telefon yang berlubang sana sini. Ayara mengeluh lemah. Memang kes vandalisme.
Ayara kembali semua ke kereta dengan fikiran kusut. Macam mana aku nak keluar dari sini kalau tak boleh nak hubungi sesiapa? Sudahlah tempat ni seram semacam je. Sunyi pulak tu. Macam tak ada orang je dari tadi. Sesaat kemudian hatinya mula menyesal kerana datang ke situ.
Nyamuk-nyamuk liar yang berterbangan mula hinggap di lengan dan pipinya. Bertepuk tampar dia di situ dengan mulut yang masih merungut-rungut kesal.


***


“TAK TAKUT ke sorang-sorang duduk kat sini?” Tegur Shanzay dengan nada selamba. Dari tadi lagi matanya ralit memandang kelibat gadis sombong yang diselamatkan tadi. Sekejap berjalan ke pondok telefon yang tak jauh dari keretanya dan sekejap duduk termenung di atas bonet kereta depan. Entah apalah yang dibuatnya waktu-waktu Mahgrib macam ni. Nak kata tunggu orang tapi tak nampak pulak kelibat sesiapa yang datang.
“Huh?” Hampir terlompat keluar jantung Ayara akibat disergah secara tiba-tiba. Mencerun pandang matanya ke arah si empunya suara sambil tangan menggosok dada. Ciss! Mamat mata hijau ni lagi! Dah tak ada orang ke yang nak tegur aku?
Shanzay pamer riak wajah tenang walau perempuan sombong di depannya masih dengan riak terkejut. Takkan nak senyum lebar pulak kut? Kejadian gadis itu menyindirnya masih berbekas di hati. Namun dia tak adalah jenis lelaki kejam yang sanggup membiarkan gadis itu berkeseorangan di situ. Hatinya masih ada lagi setitik dasar simpati sesama insan. Tambahan pula wajah gadis itu kelihatan comel semasa marah-marah. Ishh, apa yang kau puji dia pulak ni Shanzay? Hatinya berperang dengan perasaan sendiri.
“Tunggu orang ke?” Soalnya lagi apabila gadis itu langsung tidak menjawab pertanyaannya tadi. Sebaliknya hanya memandang dia dengan pandangan dengan mulut terkumat-kumit. Entah membebel apa entah. Dia sendiri pun tidak pasti.
Ayara menjeling Shanzay dengan perasaan tidak puas hati. Sejujurnya dia tak mahu melayan lelaki bermata hijau itu. Iyalah dekat situ kan tiada orang. Manalah tahu kut-kut lelaki itu mempunyai niat jahat kepadanya. Nanti dekat siapa dia hendak minta pertolongan?
“Sombong betul,” sindir Qanz apabila Ayara langsung tidak menjawab pertanyaannya. Beg panjang yang terisi dua batang joran itu dikemaskan ke bahu. Malas untuk berlama-lama di situ. Huh! Orang tanya pun tak nak jawab! Ingat aku ni orang jahat ke? Rungut hati Shanzay lalu melangkah pergi dari situ.
Ayara mengeluh kecil. Matanya hanya memerhati kelibat Qanz yang sudah mengatur langkah dari situ. Entah kenapa tiba-tiba perasaan takut ditinggalkan keseorangan di situ tiba-tiba rasa menjengah.
“Mamat mata hijau! Tunggu kejap!”


***


AYARA menjeling ke sisi. Wajah Shanzay yang beriak tenang itu ditatap seketika. Lelaki itu hanya tenang memandu tidak seperti dirinya yang sudah mula rasa resah gelisah.
“Kau nak bawak aku ke mana ni?” Soal Ayara dengan debaran halus yang mula mengempang di dada. Matanya sekejap memandang kiri dan sekejap memandang ke kanan. Mencari-mencari kelibat bengkel kereta yang mungkin terdapat di situ. Namun jalan mereka lalui sedikit gelap dan sunyi. Rumah-rumah orang pun tidak kelihatan. Entah-entah dia ada niat tak baik kut? Hati Ayara sudah berfikir bukan-bukan. Itulah tadi berani sangat nak tumpang kereta lelaki itu. Sekarang dah mula nak menyesal.
“Kahwin lari,” akhirnya keluar ayat dari mulut lelaki itu. Ayara membulatkan mata kerana terkejut. Betulke apa yang aku dengar ni?
“Kau cakap baik-baik mamat mata hijau, karang aku terjun dari sini,” Ayara mula menggugut. Terasa laju jantungnya mula berdegup kencang. Teraba-raba tangannya mula mencari pemegang pintu kereta. Namun belum sempat tangannya mencapai apa-apa, kedengaran bunyi automatic lock ditekan. Serentak itu kedua-dua pintu kereta itu terkunci.
Gulp! Ayara telan liur dengan wajah sedikit pucat. Entah kenapa dia terasa agak takut dengan tindakan lelaki bermata hijau itu.
“Sekali lagi kau panggil aku mamat mata hijau, aku tak teragak-agak untuk cium kau kat sini,” Shanzay pula cuba memberi amaran. Hampir-hampir sahaja dia tergelak melihat lagak gadis itu yang seakan kalut. Biarlah. Tadi nampak sombong sangat. Sekarang kau tengok aku pulak macam mana.
Laju saja tangan Ayara menekup mulutnya. Mungkin bimbang jika lelaki itu betul-betul mengotakan kata-katanya. Seketika jari jemarinya meramas satu sama lain. Walaupun aircond di kereta Audi TT itu agak sejuk namun tangannya mula terasa berpeluh-peluh.
“Panggil aku Shanzay, and now kita dah sampai,” suara Shanzay sedikit mengejutkan Ayara dari dunianya sendiri. Terjenguk-jenguk kepalanya ke cermin kereta. Apartment mewah setinggi tiga tingkat itu tersergam indah di depan mata. Kat mana ni? Hati Ayara menyoal pelik. Iyalah tidak disangka-sangka di tempat yang mereka lalui tadi mempunyai apartment mewah seperti itu. Seperti berada di tempat lain saja.
“Kat mana kau bawa aku pergi ni?” Soal Ayara apabila hatinya tidak mampu lagi bertahan untuk bertanya.
Shanzay tersenyum nipis “ Apartment aku lah. Malam ni kita tidur sini,” tutur Shanzay bersahaja seraya membuka pintu keretanya.
“What?!” Mulut Ayara hampir-hampir saja terlopong. Entah kenapa otaknya mula memikir bukan-bukan tatkala ayat terakhir yang keluar dari mulut lelaki itu.

23 comments:

nurul arina said...

BEAST... HIHI

Afifah Yusof said...

Best sangat!!
thanks kak Zura... :)

zura asyfar addy rifqhiey said...

@nurul arina
thanks yer..hehe :))

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Afifah Yusof


thanks fifah :)) ..ur wc :)

lieda said...

best...

aFaiSh said...

haaaa.. toing toing~~~! :d

RinsyaRyc said...

aiyayayaiii... what happen next ??

Rehan Makhtar said...

jeng jeng jeng...hahaha..

Farra Joe said...

Best gilaaaaa!!!

zura asyfar addy rifqhiey said...

@lieda

thanks lieda :))

zura asyfar addy rifqhiey said...

@aFaiSh

haha...ape akan jd yer ;P

zura asyfar addy rifqhiey said...

@RinsyaRyc


hehe...tguuuuu next entry :D

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Rehan Makhtar

hahahah..jeng jeng jeng ;P

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Farra Joe

thank you dear :))

Syasha Alwanniey said...

best! exited nk tnggu next entry..
tp smtimes ada spelling error...

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Syasha Alwanniey

thanks yer menegur....dh agak sbb kadang tu tak check sgt bab2 spelling ni..hehe

Kathy Tuah said...

baik shanzay ni..terus rasa jatuh cinta kat dia..eceh, kejap benar nak jatuh cinta ye..hihi..btw, best ^^

fahizal azron said...

hahaahhaha..best siot...asyik membebel..cium skali confirm diam..***noty2

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Kathy Tuah

hehe...cepatnya jatuh centa ;p

zura asyfar addy rifqhiey said...

@fahizal azron

erkkk!!! Mr.F bace gak ke? adess...segan lah..hehe ;p

fahizal azron said...

hahahahhaha...best la k.zura....xsabar nak baca bab sterusnya....

zura asyfar addy rifqhiey said...

@fahizal azron

hehe...tenkiu..sile2 :)

Budak Tepces said...

Akak . ni novel ke ape ek ?